• Futni szülés után

Futni vagy nem futni, ez itt a kérdés?

A futás az egyik legnépszerűbb sporttevékenység. Szinte bárhol, bármikor végezhető és túl nagy eszközigénye sincsen.

Mégis azt javaslom, hogy mielőtt felhúznád a futócipőt, pár dolgot mérlegelj!

Én magam is 10 évig atletizáltam, így teljesen megértem azokat, akiknek a futás igazi szerelem és erről a szülést követően sem szeretnének lemondani.

A babakocsi piac is felismerte ezt az igényt, hiszen már rengeteg féle futáshoz alkalmas változat közül választhatnak az anyukák. Mivel akár babával együtt is végezhető, szinte kézenfekvő, hogy aki szívesen fut, ezt a mozgást válassza.

A várandósság és a szülés nagyfokú igénybevételnek teszi ki a testet. Megváltozik a testsúly, a testtartás, hormonális folyamatoknak köszönhetően fellazulnak a kötőszövetek. A baba megszületésével ezek nem szűnnek meg egy varázsütésre.

A futás köztudottan erőteljes ütődéssel, rázkódással járó mozgásforma, főleg ha nem a megfelelő felületen űzöd. Minden egyes lépéskor a testsúlyod által a talajra gyakorolt nyomást, a medencefenék izmai, illetve a láb izmai csillapítják. Ez az állandó rázkódás a vízszintesen elhelyezkedő gátizomnak, mely a farok csont és a szeméremcsont között található, hatalmas megterhelést jelent, a méhet tartó szalagok meglazulhatnak, ami a méh süllyedésével járhat együtt. A megsüllyedt méh nyomja a húgyhólyagot, ami vizelési ingert, vagy akár akaratlan vizelet elcseppenést okozhat.

Ez nem azt jelenti, hogy soha többet ne fusson az, akinek eddig ez az élete részét képezte, DE nem mindegy hogyan és mikor.

A fentebb részletezett folyamat szüléstől függetlenül is jelentkezhet, képzeljük el, mi történik akkor, ha egy anyuka még a gátizom regenerációjának megtörténte előtt futásnak indul. A megnyúlt méhet tartó szalagok ahelyett, hogy szépen, lassan visszahúzódnának, tovább nyúlhatnak, a meggyengült medencealapi izmok ahelyett, hogy erősödnének, tovább gyengülhetnek.

Nagyon fontosnak tartom megemlíteni, hogy a gátizmon kívül figyelembe kell venni hasizmaink aktuális állapotát is. A medencefenék izmaihoz hasonlóan, hasizmaink is tartó funkciót látnak el. A szülést követően a két egyenes hasizom eltávolodik egymástól, ezt nevezik szétnyílt hasizomnak, ami a várandósság természetes élettani velejárója és a szülést követően idővel szépen visszahúzódnak ezek az izmok. Amennyiben még sem, speciális szülés utáni tornával ez eredményesen helyreállítható.

Azonban, amíg a hasizmok és a gátizom nem regenerálódott, addig a futás túlzott igénybevételnek teszi ki ezeket az izomcsoportokat, még akkor is, ha erőnlét szempontjából már késznek érzed magad és jól is esik a kocogás, vagy az intenzívebb futás.

NE FUSS, HA:

  • szétnyílt hasizmod még nem regenerálódott,
  • gátadat gyengének, erőtlennek érzed,
  • ha nevetéskor, tüsszentéskor, köhögéskor elcseppen a vizelet,
  • futás alatt vizeletvesztést tapasztalsz
  • tudod, hogy valamilyen kismedencei süllyedésed van,

MIKOR INDULHATSZ A FUTÓPÁLYÁRA?

  • Amikor a hasizmok visszarendeződtek, a két egyenes hasizom között a távolság nem több, mint egy ujjnyi.
  • Amikor a gátizom megerősödött és nincs diszkomfort érzeted.
  • Amikor a fent leírtak egyikét sem tapasztalod.

A következő bejegyzésben kitérek arra, hogy ha futni mész, hogy tedd ezt a legkíméletesebb módon, miként tudod megóvni a gátizmod és közben kielégíteni a futás iránti vágyaid. Annyit elárulok, hogy van rá megoldás, csak egy kis odafigyelésre lesz szükséged!

By |2018-03-26T00:07:21+00:002018. 03. 25.|Gátizom|0 hozzászólás

A szerzőről

Hagyj üzenetet